2012. május 8., kedd

Múzeumpedagógiai koordinátori műhelyfoglalkozás


A megyei múzeumpedagógiai koordinátorok országos hálózatának május 7-8-án megvalósult workshopját a Hajdú-Bihar megyei múzeumok látták vendégül. Ennek keretében a Széchényi Ferenc Tájmúzeum is lehetőséget kapott egy rövid bemutatkozásra.
A hajdúszoboszlói Bocskai István Múzeum munkatársai kezdték a programot egy helytörténeti sétával. A múzeumba érkezve Kocsis Róbert, a megyei közgyűlés elnöke köszöntötte az összegyűlteket. Az előadások Nagy Ibolya múzeumvezető bevezetőjével indultak, aki a gyűjtemény történetébe nyújtott nekünk betekintést, majd a múzeum épületeit tekintettük meg a kollégákkal. A régi, elavultnak deklarált néprajzi tárlatot mi sóvárogva néztük, hiszen a néprajzi gyűjteményünk igencsak szegényes, s az installációk is kis fantáziával jobban hasznosíthatók lennének. A retró kiállítás, amely nálunk volt két évig, ott több teremben sokkal jobban tagolt és rendezettebb látványt nyújt, de a magyarázó szöveget továbbra is keveselltük. (A miénkben sincs, tehát ez saját magunk kritikája is.) Az Alfa-program keretében felújításra kerülő épület még üres, de a tiszta, frissen festett falak látványa máris ígéretes. Nagy István elmondása alapján az új kiállítás két részből áll majd: egy helytörténeti teremből, amelyben az írott források alapján lehet megismerni Szoboszlót, illetve egy tárgyakból összeállított, életmód történeti kiállításrészből, amely magában foglalja a régészeti, néprajzi tárgyakat és egy környezeti rekonstrukciót is. Ez a fajta megosztás nem szokványos, éppen ezért érdekes és izgalmas.
Ezután következett a műhelymunka, amelynek fő kérdése: Hogyan húzzuk ki a vendégeket a gyógyvízből? A kérdés minden múzeum számára aktuális, hiszen folyamatosan csökken a múzeumok látogatottsága. A múzeum marketing tevékenysége azért kritikus kérdés, mert ez egy külön szakma, ugyanakkor a legtöbb múzeumnak nincsen marketinges munkatársa. Hiába szervezünk magas szakmai színvonalú kiállításokat, programokat, hogyha az a nagyközönséghez nem jut el.
A csoportmunka során egyik oldalon a hazai, másikon a külföldi vendégek megnyerésére kellett javaslatokat tenni. A marketinggel kapcsolatban mindkét csoportban az összefogás kulcsszó hangzott el: az éttermek, hotelek és a múzeum ugyanúgy a fürdővendégekből élnek, ezért kell együttes erővel fellépni. Emellett érdekeltté kell tenni a fürdőt abban, hogy ő is ajánlja a vendégnek a múzeumot, kölcsönös engedményeket kell tenni egymás felé – pl. kombinált belépőjegy. Illetve olyan programokat kell kínálni, amelyek az éppen nem vízben töltött holtidőre tartalmas vagy éppen könnyed szórakozást nyújtanak.  Felmerül az az ötlet is, hogy a retró a volt szocialista országokból érkező turisták közös érdeklődésére tarthat számot – ugyanakkor ez a fajta a „retró életérzés” nem nemzetközi. Nem érez nosztalgiát a román vendégek többsége Ceaucescu rendszere iránt, sem a volt NDK és Csehszlovákia területéről érkezők az 1989 előtti kommunista elnyomás és a szükség iránt. Gulyáskommunizmus Magyarországon volt, nem várható tehát, hogy rögtön felkapja a fejét a retró szó hallatán mindenki, aki a „béketáborhoz” tartozott.
Az internet mint hirdetőfelület hatalmas lehetőséget jelent minden múzeum számára, hiszen mindennapjainkhoz hozzátartozik az internet és a számítógép használata. Éppen ezért súlyos hiba figyelmen kívül hagyni ezt. 
Az ebédet követően bemutatkozott a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeum: Kiss Istvánné a település és a múzeum kapcsolatáról beszélt, Ferenczyné Csáky Annamária pedig a múzeumban bevezetett, jól működő múzeumpedagógiai gyakorlatot mutatta be. A hajdúszoboszlói program zárásaként a Széchényi Ferenc Tájmúzeum bemutatkozása került sorra: Eignerné Bartusz Andrea múzeumvezető a múzeum feladatait, környezetét mutatta be, lehetőségeinket és törekvéseinket. Végül bemutattam az újonnan kidolgozott foglalkozásunkat, a "Tettes vagy áldozat?" című forráselemző szerepjátékot. Örömmel vettük az elismerő hozzászólásokat.
Az ilyen alkalmak azért nagyon fontosak, mert a szakmán belül másképpen nem igazán értesülünk egymás tevékenységéről, reméljük, több hasonlón is részt tudunk majd venni. A személyes konzultáció segít a problémák és feladatok megoldásában, hiszen ugyanazokkal a gondokkal küzdünk mindannyian - a múzeumügyre mindenhol nagyságrendekkel kevesebb pénz jut, mint ami szükséges lenne. Már csak azért is jó érzés volt a kollégákkal beszélni, mert mindeninek, így nekünk is vannak nagyon nehéz időszakaink, amelyen egy jó ötlet, egy sikeres kezdeményezés át tud segíteni, s így feltöltődve tudunk újból nekilátni a munkának. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése